Artysta 

Artysta

Firma KOIKI współpracuje z japońskimi artystami którzy tworzą tradycyjne, wysokiej jakości produkty. Są to wyjątkowi specjaliści którzy poprzez swoją wiedzę i ogromne doświadczenie kontynuują tradycję. Jednocześnie powstają rzeczy o nowej jakości, współczesne, dopasowane do potrzeb.

Odwiedzając często małe, rodzinne pracownie trudno oprzeć się wrażeniu, że są to miejsca wyjątkowe. Umiejscowione na obszarach gdzie od setek lat wykonywany jest papier, w górskich regionach, nad rzekami, zachwycają swoją historią i szacunkiem dla wartości które przekazują.

Firma KOIKI współpracuje z japońskimi artystami którzy tworzą tradycyjne, wysokiej jakości produkty. Są to wyjątkowi specjaliści którzy poprzez swoją wiedzę i ogromne doświadczenie kontynuują tradycję. Jednocześnie powstają rzeczy o nowej jakości, współczesne, dopasowane do potrzeb.

Odwiedzając często małe, rodzinne pracownie trudno oprzeć się wrażeniu, że są to miejsca wyjątkowe. Umiejscowione na obszarach gdzie od setek lat wykonywany jest papier, w górskich regionach, nad rzekami, zachwycają swoją historią i szacunkiem dla wartości które przekazują.

Więcej

Podkategorie

Heizaburo

Założyciel pracowni Heizaburo Iwano I, urodził się w 1878 r. Papiernictwa uczył się od swojego ojca który oprócz washi zajmował się także produkcją jedwabiu. Stał się sławny w całej Japonii, a także za jej granicami, ze względu na unikalne wykonanie arkusza o średnicy ponad 4 metrów na którym swój obraz wykonał Taikan Yokoyama (横山大観) i Kanzan Shimomura (下村観山). Do dziś dzieło to można podziwiać w głównym holu biblioteki Waseda University w Tokio. Drugie ważne dzieło, znajduje się w głównej świątyni Zen Eiheiji Temple (ponad 5 metów długości i szerokości).

Dziś pracownia kontynuuje rodzinne tradycje, produkując papier najwyższej jakości, ceniony przez wybitnych artystów. Jest to jedna z największych manufaktur w Echize. Zatrudnia ona ok. 30 osób które dzięki swoim umiejętnością mogą wykonywać papier w bardzo dużej skali.

Ichibei Iwano

Ichibei Iwano IX, Żyjący Skarb Narodowy. Jest dziewiątym pokoleniem który w rodzinnej pracowni w Echizen, wytwarza klasyczny papier japoński – washi, kizuki hosho.

Ponad tysiącletnia tradycja czerpania papieru jest cały czas aktualna. Używane materiały i technologia są maksymalnie zbliżone do pierwotnej formy. Wykorzystywane jest wyłącznie włókno roślinne kozo pozyskiwane z japońskich upraw (prefektura Ibaraki), proces roztwarzania łyka wykorzystuje słabe zasady, arkusze suszone są na deskach z miłorzębu. Wykonany w ten sposób papier jest niezwykle trwały – odbitki graficzne mogą być wykonywane ponad 100 krotnie na jednym arkuszu. Tą jakość docenił np. Pablo Picasso który wykorzystywał washi wykonywane przez ojca Ichibei Iwano. Obecnie papier ten stosuje wielu wybitnych współczesnych artystów i pracownie konserwatorskie największych muzeów.

Czerpanie papieru prze Żyjący Skarb Narodowy nie jest dla niego wyłącznie pracą ale również filozofią życia. Nauką cierpliwości, współistnienia z przyrodą i refleksji nad ludzkim życiem.

Noriko Hashida

Ukończyła University of the Arts w Tokio, Department of Industrial Design. Jest czynnym projektantem, wykładowcą, członkiem jury konkursowych i stowarzyszeń wzornictwa.

Obok projektów sztuki użytkowej takiej jak np. meble, stworzyła serię dekoracyjnych przedmiotów wykonanych z japońskiego papieru. Chigiri washi (chigiri – przedarcie) jest kompozycją kształtów które można swobodnie oddzielać od siebie i opracowywać, tworząc nowy design.

Ryozo Yanase

Mały, rodzinny, warsztat papierniczy, umiejscowiony wśród innych pracowni na malowniczym wzgórzu Echizen. Został założony przez dziadka obecnego właściciela, Ryozo Yanase, 80 lat temu. Praca zaczyna się wcześnie rano, o gdzinie 5.30 i kończy wieczorem. Jak mówi Yasuhiro Yanase jest to od lat wypróbowany sposób który sprawdza się.

W pracowni powstaje wiele rodzajów papieru. Od pięknej ażurowej mizutamy, poprzez papiery barwione, marszczone. Cały czas poszukiwane są nowe rozwiązania i zastosowania. Wszystko jednak zakorzenione jest w tradycji ręcznych procesów.

Sugihara & Gessner

Yoshinao Sugihara jest kuratorem, znawcą i promotorem washi. Dokumenty rodzinnej historii sięgają XVIII wieku. Już wówczas, a zapewne również o wiele wcześniej, ród zaangażowany był we wspieranie produkcji washi i jej udostępnianie. Do dziś prowadzone są liczne wykłady, wystawy i publikacje.

Jörg Gessner. Niemiecki artysta który nową drogę artystyczną rozpoczął w 2006 r. po inspirującej wizycie w Japonii i spotkaniach z wybitnymi osobami wykonującymi washi. Tworzy czyste obrazy wykorzystujące naturalne piękno arkuszy papieru jak również używa ich jako podłoże malarskie.

Spotkanie wyżej wymienionych osób zaowocowało powstaniem serii przedmiotów użytkowych wykorzystujących naturalne materiały w duchu japońskiej tradycji z nowoczesnym designem.

 

Umeda Washi

Pracownia rodzinna, wyjątkowa ze względu na wykonywanie washi nie tylko z kozo i mitsumaty ale również gampi które jest rośliną dziko rosnącą, przez co pozyskiwanie łyka jest bardzo trudne. Miejsce w którym ceniona jest zarówno wysoka jakość ręcznie czerpanego papieru, jak również jego dekoracyjność. Washi jest barwione, gładzone, nadawana jest mu faktura. Tworzone są nowe wzory i poszukiwane nowe możliwości techniczne.

Obecnie warsztat wstrzymał swoją działalność.

Yuki Hata

Yuki Hata 畑 由紀 jest japońską artystką która tworzy kaligrafie w stylu awangardy. Ten abstrakcyjny nurt znacząco odbiega od znaków kanji. Z nich jednak artyści czerpią inspirację i technikę. Zapis tuszem na specjalnym papierze jest wyrazem ich ekspresji a każdy obraz niesie ze sobą przesłanie. Specjalnie dla Koiki, Yuki Hata zgodziła się wykonać serię kaligrafii w nurcie bardziej tradycyjnym. Każda z prac pozostaje jednak indywidualnym, artystycznym przetworzeniem znaków.

Yuki Hata 畑由紀 urodziła się 16go listopada 1968 roku. W wieku od 8 do 12 lat, praktykowała kaligrafię (shodo) w lokalnej, buddyjskiej świątyni. Od 21 roku  życia uczy się pod kierunkiem Pana Hiroshi Yamamoto mieszkającego w Sabae City (prefektura Fuku) który tworzy w nurcie awangardy.

Obecnie należy do Mizaisya - współczesnej grupy artystów którzy co roku organizują wspólną wystawę prac. Prace artystki są często prezentowane na wystawach w całej Japonii np. Mainichi Shodo, Keisei czy Uno Sesson.

Moje prace różnią się od tradycyjnej kaligrafii. Są one całkowicie inne, a to co łączy oba nurty to narzędzia: tusz i papier (washi). Bardzo mocno skupiam się na pisaniu liter które układają się często w całe listy. Nie jest to jednak odwzorowywanie znaków ale zapis ich pamięci który pozostaje w ruchu pędzla.

 
  

Osada

Wśród wielu papierni znajduje się wyjątkowe studio prowadzone przez rodzinę Osada. Tradycja ręcznego czerpania papieru sięga tutaj do czterech pokoleń wstecz (lata siedemdziesiąte XIXw.). Początkowo wykonywano głównie papier przeznaczony na rozsuwane drzwi japońskie (fusuma). Obecnie pracownia wkracza także w zupełnie nowy design: lampy, rzeźby, biżuteria, aranżacja wnętrz, obrazy wielkoformatowe.

Ręcznie czerpany papier (washi) wykonywany jest przez niezwykłych specjalistów którzy malują barwnymi włóknami, tworzą ażurowe konstrukcje, zgniatają mokre arkusze (momi), budują przestrzenne formy 3D. Tutaj nie ma rzeczy niemożliwych. Jeśli sądzicie, że papier już odszedł w niepamięć to spójrzcie tylko na realizacje poniżej.

sculpture

curtain

interior_design

fusuma

sculpture

stairs

na stronie
0 Recenzja (e)
225,00 zł

Ręcznie wykonana kaligrafia japońskiej artystki Yuki Hata 畑 由紀. Praca wykonana za pomocą tradycyjnej techniki: tusz na papierze japońskim (washi). Praca sprzedawana jest w ręcznie wykonanej, drewnianej ramie.

0 Recenzja (e)
350,00 zł

Obraz wielkoformatowy - widok gór. Obraz namalowany został kolorowymi włóknami a nie farbą. Dodatkowo zdobienia wykonano proszkiem o odcieniu złota oraz płatkami metalicznymi. Jest to obraz unikatowy. Na wszystkich etapach tworzony przez artystę. Wymiary: 98,5 x 108,5 cm.

0 Recenzja (e)
55,93 zł

Kozo Kawairi - dekoracyjny papier ręcznie czerpany. Arkusze wykonywane są z włókien kozo które łączone są z fragmentami nieoczyszczonego łyka, dzięki czemu powstaje oryginalny wzór nieco odmienny na każdej karcie.

0 Recenzja (e)
212,41 zł

Kumohada Mashi - papier ręcznie czerpany, wykonany z włókien kozo i lnu, z dodatkiem gampi i mitsumaty.

0 Recenzja (e)
57,29 zł

Mizutama - dekoracyjny papier o ażurowej strukturze. Wzory przypominające koronkę tworzone są przez spadające krople wody.

0 Recenzja (e)
49,91 zł

Chigiri washi - dekoracyjny papier, przygotowany do samodzielnego podziału na mniejsze fragmenty, z możliwością ich dalszego zdobienia (malowanie, naklejanie na inne podłoże, tworzenie kolaży).

0 Recenzja (e)
132,34 zł

Wizytownik. Etui na wizytówki lub karty. Papier ręcznie czerpany washi barwiony laką urushi. design & copyright / Sugihara & Gessner 6,3x9,3 (19,8x9,8) cm Przedmiotem sprzedaży jest jedno etui w kolorze zielonym. Bardzo trwałe i wyjątkowe. Dla każdego kto ceni tradycję i oryginalność. Jego piękno zachwyci każdego .

0 Recenzja (e)
10,00 zł

Wzornik zawiera 13 typów papierów, w tym 7 gładkich (jednolitych pod względem składu i barwy) oraz 6 dekoracyjnych.

1 Recenzja (e)
283,58 zł

Etui na tablet. Ręcznie wykonane z tradycyjnych materiałów japońskich - papieru washi barwionego sokiem z persymony - kaki. Kolekcja zrealizwana z papieru ręcznie czerpanego wykonanego przez Iwano Ichibei - Żyjący Skarb Narodowy. wymiary zewnętrzne: 25,5 x 18 x 1 cm pasuje na iPad oraz tablety o max wymiarach 23 x 16 x 1,5 cm Etui zachwyci każdego kto...

Pokazuje 10 - 18 dz 42 przedmiotów